Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse
finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Framåt marsch! Ridsportens pedagogik, ledarskap och lärandemiljö – från militärutövning till en idrott för flickor.

Status: Avslutat
Projektnummer: H1047024
Kategori: Forskningsprogram | Häst
Ansökningsår: 2010
Datum för slutrapport: 17 december 2014
Huvudsökande: Karin Morgan
Organisation: Ridskolan Strömsholm
E-postadress: karin.morgan@stromsholm.com
Telefon: +46-220-45130
Beviljade medel: 1 500 000 SEK

Projektets övergripande syfte är att visa på vilka kritiska punkter som inryms i ridlärarrollen utifrån den utveckling och det paradigmskifte med avseende på genus som har skett. Studien syntetiserar tre perspektiv: Dåtid, Nutid, Framtid och visar på hur den maskulina militära uppfostringskultur som präglade de tidiga ridlärarutbildningarna kan kopplas till det ledarskap som utgörs på ridskola idag genom att det traderats över tid av ridlärare i generationer. Men ridlärares ledarskap idag påverkas också till stor del av faktorer som ekonomi och samhällsförändringar. Ridlärarna kan därför anses vara mer medvetna om sin pedagogiska roll mot tidigare. Genom barnperspektivet kan även framtiden fokuseras. Utifrån vad de unga upplever och värdesätter med ridskolans verksamhet kan ridlärarna få en större förståelse för hur lärandemiljön ser ut på ridskola.

I Sverige är ridning en av de mest populära barn- och ungdomsidrotterna och en majoritet av dem som rider är flickor och kvinnor. Ridskolor erbjuder idag utbildning i ridning och hästskötsel, men den utgör också en träffpunkt för både unga och vuxna som är intresserade av hästar. Ridsporten har rötter i det militära, men den har kommit att vidareutvecklas som en idrott främst för kvinnor. Trots detta är undervisningen fortfarande starkt influerad av militära kommandon och instruktioner. Denna bakgrund leder till studiens syfte som är att med ett genusperspektiv studera ridskolans pedagogik, ledarskap och lärandemiljö i tre tidsperioder Dåtid – Nutid – Framtid.
Studie 1 – Dåtid förklarar varför militära traditioner finns kvar inom den svenska ridsporten genom att analysera ridlärares utbildning vid Ridskolan Strömsholm under perioden 1960- och 1980-tal. I samband med att Arméns Rid- och körskola avvecklades och övergick till Ridfrämjandet år 1968 vore en rimlig tanke att de militära normerna skulle ha försvunnit. Men trots Ridskolan Strömsholms omorganisation verkade skolkulturen vara starkt präglad av de militära normerna. Vi kallar den därför för stallbackskultur. Anledningen till detta var att lärarna var ungefär de samma och utbildningskulturen förändrades därmed inte i så stora drag. Stallbackskulturen innebar praktiska färdigheter som effektivitet, ordning och reda samt ansvarskännande. Dessa kompetenser värdesätts även idag och har reproducerats runt om på ridskolor i och med att de utbildade ridlärarna traderat dem vidare.
Studie 2 - Nutid utforskar ridlärares erfarenheter och upplevelser av utbildning och lärande vid ridskola idag. Resultatet visar att samhällsförändringar och ekonomiska utmaningar har genererat i ett nytt förhållningssätt, tex är det inte längre elever på kö på samma vis som tidigare. Det medför att ridlärarna har under senare år tvingats tänka om när det verksamhet och bemötande. De menar att det idag är viktigt att lyssna på sina elever och anpassa verksamheten utifrån vad som efterfrågas. Men den här anpassningen får inte bli på bekostnad av elevernas grundutbildning i ridning och hästhantering. Det är fortfarande viktigt för säkerheten och hästarnas välmående.
Studie 3 - framtid är en pilotstudie och syftar till att studera barn och ungdomars lärande på ridskola och vad de värdesätter med ridskolemiljön. De ungas diskussioner i denna grupp handlar om att kamratskap var en av de huvudsakliga anledningarna till att de tillbringade sin tid på ridskolan. En mysig stallmiljö anses också som viktig då den gav möjlighet till en nära kontakt med hästarna, vänner och ledare. Vidare diskuteras vikten av att få vara med och få förtroende genom ansvar. Genom att få hjälpa till i stallet på helger och kvällar utvecklar de sig själva som människor. Arbetet med hästarna kan vara tungt ibland och man är tvungen att gå upp tidigt, men det var det värt. För genom att tillbringa mycket tid i stallet lär man sig också mycket. Kontakten med ridlärarna och andra ledare inom verksamheten är även betydelsefull genom att man hade roligt tillsammans.
Slutsatsen för dessa tre perspektiv: Dåtid, Nutid, Framtid visar på att den militära uppfostringskultur som präglade de tidiga ridlärarutbildningarna kan kopplas till det ledarskap som utgörs på ridskola idag genom att det överförts över tid av ridlärare i generationer. Nutidens ridskolor är nära integrerade med samhällets utveckling och påverkas av de förändringar som sker. Ridlärarna blir vara mer medvetna om sin pedagogiska roll mot tidigare. Vidare behövs barnperspektivet kopplat till ridskolan studeras i en större omfattning och den studien är redan påbörjad i och med den här pilotstudien. Vad som ytterligare framkommit vid arbetet med det här projektet var att det finns behov av en mer internationell jämförelse för att sätta den svenska ridskolan på världskartan.

 

Antal träffar i projektbanken: 1527

Från unghäst till atlet -förändringar över tid av rörelsesymmetrin hos trav- och ridhästar.
Marie Rhodin, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-16-47-178 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Many horses in training show motion asymmetries, but it is not known if these are due to pain caused by training; or due to individual biological variations. The aim of this project is to initiate three cohort studies where changes in motion symmetry will be monitored over time in riding horses and …

Läs mer

Ridundervisningens pedagogiska praktik; lärande, interaktion och kommunikation om ryttarkänsla
Anna Bergh, SLU

Projektnummer: H-15-47-054 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

The aim of the project is to study how instructors at Swedish riding schools instruct and communicate "the riding feeling". The focus is on communication, pupil´s learning and the interaction between instructor, pupil and horse. The "riding feeling" is a tacit knowledge and refers to the rider’s …

Läs mer

Utveckling av den didaktiska processen i ridundervisning: samspelet mellan ryttare, ridlärare och häst (Delstudie 2: ryttare-ridlärare)
Charlotte Lundgren, Linköpings universitet

Projektnummer: H1347083 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

In this second subproject we focus the analyses of the material collected during the first subproject project "Improving teaching methods in riding education: the interplay between rider, riding instructor and horse", funded by the The Swedish-Norwegian Foundation for Equine Research,on the …

Läs mer

Golvunderlagets inverkan på kornas gång
Hans von Wachenfelt, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1430018 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

A primary reason for unhealthy legs and claws are unsuitable floor properties in dairy houses,
which may result in slippery floors and slip injuries to cows and mastitis.
The hygiene of a floor surface and floor properties affect the cow claw/floor interaction and gait.
The aim is to determine an …

Läs mer

Registreringar från automatiska mjölkningssystem som informationskälla i genomisk avelsvärdering
Freddy Fikse, SLU

Projektnummer: V1330048 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Genomic selection is revolutionizing animal breeding, since selection is based on the joint genetic merit of all SNP alleles across the genome. Lack of accurate and frequent data, however, forms the most important barrier to realize the full potential of genomic selection. There is on the other …

Läs mer

Ökad lönsamhet med nya avelsverktyg i mjölkkobesättningarna
Anna Näsholm, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: V1330025 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The aim is to study the possibility to improve profitability on herd level in Swedish milk production by using sexed semen and genotyping heifers in the dairy herds and combine this with planned crossbreeding and use of beef semen. For this purpose we will estimate genetic progress and do economic …

Läs mer

Kartläggning av prestationsegenskaper, genetisk variation och hälsa hos kallblodstravaren
Gabriella Lindgren, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H-15-47-075 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

This SLU - NMBU collaborative study seeks to improve the performance, health and welfare of the Norwegian/ Swedish Coldblooded trotter. Experts in Equine clinical veterinary medicine, performance evaluation and genetic testing will analyze the genome of this horse breed for: 1) race performance …

Läs mer

Riskfaktorer för sjuklighet hos kalvar i den specialiserade köttproduktionen samt möjligheter till profylax.
Stefan Alenius, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1350026 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Pneumonia is the most prevalent disease in Swedish feedlot cattle herds, causing mortality as well as affecting weight gain, rearing time and economy. Viral infections, including bovine respiratory syncytial virus (BRSV) and bovine coronavirus (BCV) as major actors, cause respiratory disease. …

Läs mer

Smågrisdödlighet- en parallell jämförelse mellan två boxsystem i kombination med optimala skötselrutiner
Anne-Charlotte Olsson, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: V1450008 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

Piglet mortality in Swedish pig herds is too high and if the sow should be completely loose or fixed a short time in connection with farrowing, is an important issue.
However, to perform internationally publishable studies of piglet mortality, parallel studies in the same herd, are required. These …

Läs mer

God skötsel av skyddszoner för effektivare växtnäringsretention
Ararso Etana, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H1333159 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

We are currently evaluating the effectiveness of grass buffer strips (GBS-eff) for nutrient retention. Today, there are no obligations to cut or remove the grass on GBS which may lead to phosphorus (P) saturation. In the on-going field experiments we are testing if removal (harvesting) the grass …

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Namn
E-postadress