Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse
finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Internetbaserad kundtidning från de svenska ekonomiska föreningarna för frukt- och grönsaksodlare, till personal inom handeln och storhushåll plus övriga kunder

Status: Pågående
Projektnummer: V1056050
Kategori: Forskningsprogram | Trädgård
Ansökningsår: 2010
Datum för slutrapport: 10 juli 2013
Huvudsökande: LRF GRO Marknad frukt och grönt
Organisation: Gröna näringens riksorganisation (GRO)
E-postadress: di615@konsult.lrf.se
Telefon: 0771573573
Beviljade medel: 1 130 000 SEK

Sammanfattning av slutrapport
GRO Marknad Frukt och Grönt har under åren 2010-2012 gett ut en internetbaserad digital kundtidning, Gott och Nära. Målgrupperna har varit grossister, butikspersonal och handlare samt kostchefer inom kommunerna. Syftet har varit att ge en ökad kunskap om hur frukt och grönsaker är producerade, vilken miljö- och klimatpåverkan produktion och transporter har haft, samt under vilka säsonger olika produkter är bäst. Övriga målgrupper har varit andra intressenter i branschen som journalister, skolor och insatsvaruföretag.
Tidningen har getts ut med 10 nummer per år, under mars till december, och finns endast tillgänglig på Internet. Adressen är www.gottochnara.se. Tidningen ges fortfarande ut under samma adress, från och med 2013 i en ny digital form. Alla gamla nummer går att hitta även här. Tidningen har innehållit både lättsamma artiklar och tyngre information, av både längre och kortare karaktär.

Populärvetenskaplig sammanfattning
Titel
Internetbaserad kundtidning från de svenska ekonomiska föreningarna för frukt- och grönsaksodlare, till personal inom handel och storhushåll plus övriga kunder.

Syfte
Syftet har varit att genom en digital kundtidning direkt från odlarnas ekonomiska föreningar, ge ökad kunskap om alla aspekter av våra produkter, till dem som köper in och säljer dem.

Resultat
Resultatet är dels de 30 nummer som har producerats och där varje tidning fortfarande går att besöka och varje text fortfarande är sökbar. Resultatet kan också mätas i hur många som läst Gott & Nära. Totalt har Gott & Nära haft 15 283 unika besökare på tre år, dessa besökare har besökt Gott & Nära 28 755 gånger under denna period. Antalet läsare har också ökat succesivt för varje år, oavsett om man mäter antalet besök totalt eller antalet unika besökare.

Metod
Gott & Nära är en digital tidning som endast finns på Internet. Den har getts ut med 10 nummer per år under mars till och med december under åren 2010-2012. Adressen är www.gottochnara.se. Tidningen har skickats ut till målgrupperna grossister, butikspersonal, handlare samt kostchefer inom kommunerna. Övriga intressenter inom branschen som journalister, skolor och insatsvaruföretag har också fått tidningen. Dessutom har den skickats ut till de medverkande föreningarnas medlemmar.
Tidningen har innehållit artiklar, både korta och längre, om följande:
Information om produkterna
Premiärer för olika primörer och information om olika produkters säsonger
Hur produktionen går till
Miljö- och klimatinformation kopplad till produkterna
Reportage från olika odlingsföretag, människorna bakom produkterna
Produktnyheter
Mat gjord på produkterna
Tips omkring hantering av frukt- och grönsaker i butik
Exponeringsförslag i butik

Slutsats
Eftersom Gott & Nära har uppfyllt projektägarnas önskemål kommer utgivningen av Gott & Nära fortsatta att ges ut under ytterligare tre år. Från och med 2013 kommer Gott & Nära med sex nummer per år i en ny digital form. Tidningen lever vidare och genom arbetet som gjorts de första åren har en gedigen kunskapsbank byggts upp och som kommer att byggas på ytterligare med information under de tre kommande åren.
Flera som arbetat i projektet har genom åren gjort många butiksbesök och då konstaterat att kunskapen i butik är ojämn och ibland låg. Det kan vara till nackdel för våra produkter och har därför genom Gott & Nära velat öka kunskapen. Kunskapen ska finnas hos den som servar kunden och frågan man kan ställa sig är naturligtvis hur man kan nå butikspersonalen ännu bättre?
Största utmaningen har varit att öka antalet läsare. Internetmognaden i butik var låg när projektet startade men att vara tidigt ute är oftast en fördel. Användningen av e-post och Internet i butik har blivit vanligare och den utvecklingen kommer sannolikt att fortsätta.

 

Antal träffar i projektbanken: 1526

Från unghäst till atlet -förändringar över tid av rörelsesymmetrin hos trav- och ridhästar.
Marie Rhodin, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-16-47-178 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Many horses in training show motion asymmetries, but it is not known if these are due to pain caused by training; or due to individual biological variations. The aim of this project is to initiate three cohort studies where changes in motion symmetry will be monitored over time in riding horses and …

Läs mer

Ridundervisningens pedagogiska praktik; lärande, interaktion och kommunikation om ryttarkänsla
Anna Bergh, SLU

Projektnummer: H-15-47-054 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

The aim of the project is to study how instructors at Swedish riding schools instruct and communicate "the riding feeling". The focus is on communication, pupil´s learning and the interaction between instructor, pupil and horse. The "riding feeling" is a tacit knowledge and refers to the rider’s …

Läs mer

Utveckling av den didaktiska processen i ridundervisning: samspelet mellan ryttare, ridlärare och häst (Delstudie 2: ryttare-ridlärare)
Charlotte Lundgren, Linköpings universitet

Projektnummer: H1347083 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

In this second subproject we focus the analyses of the material collected during the first subproject project "Improving teaching methods in riding education: the interplay between rider, riding instructor and horse", funded by the The Swedish-Norwegian Foundation for Equine Research,on the …

Läs mer

Registreringar från automatiska mjölkningssystem som informationskälla i genomisk avelsvärdering
Freddy Fikse, SLU

Projektnummer: V1330048 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Genomic selection is revolutionizing animal breeding, since selection is based on the joint genetic merit of all SNP alleles across the genome. Lack of accurate and frequent data, however, forms the most important barrier to realize the full potential of genomic selection. There is on the other …

Läs mer

Ökad lönsamhet med nya avelsverktyg i mjölkkobesättningarna
Anna Näsholm, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: V1330025 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The aim is to study the possibility to improve profitability on herd level in Swedish milk production by using sexed semen and genotyping heifers in the dairy herds and combine this with planned crossbreeding and use of beef semen. For this purpose we will estimate genetic progress and do economic …

Läs mer

Golvunderlagets inverkan på kornas gång
Hans von Wachenfelt, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1430018 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

A primary reason for unhealthy legs and claws are unsuitable floor properties in dairy houses,
which may result in slippery floors and slip injuries to cows and mastitis.
The hygiene of a floor surface and floor properties affect the cow claw/floor interaction and gait.
The aim is to determine an …

Läs mer

Kartläggning av prestationsegenskaper, genetisk variation och hälsa hos kallblodstravaren
Gabriella Lindgren, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H-15-47-075 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

This SLU - NMBU collaborative study seeks to improve the performance, health and welfare of the Norwegian/ Swedish Coldblooded trotter. Experts in Equine clinical veterinary medicine, performance evaluation and genetic testing will analyze the genome of this horse breed for: 1) race performance …

Läs mer

Riskfaktorer för sjuklighet hos kalvar i den specialiserade köttproduktionen samt möjligheter till profylax.
Stefan Alenius, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1350026 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Pneumonia is the most prevalent disease in Swedish feedlot cattle herds, causing mortality as well as affecting weight gain, rearing time and economy. Viral infections, including bovine respiratory syncytial virus (BRSV) and bovine coronavirus (BCV) as major actors, cause respiratory disease. …

Läs mer

Smågrisdödlighet- en parallell jämförelse mellan två boxsystem i kombination med optimala skötselrutiner
Anne-Charlotte Olsson, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: V1450008 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

Piglet mortality in Swedish pig herds is too high and if the sow should be completely loose or fixed a short time in connection with farrowing, is an important issue.
However, to perform internationally publishable studies of piglet mortality, parallel studies in the same herd, are required. These …

Läs mer

Underlag för nya kaliumrekommendationer till svensk potatisproduktion
Helene Larsson Jönsson, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H1342093 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The aim of this research proposal is to support well-founded potassium recommendations for Swedish table potatoes. The main issue today is that the recommendations are based on a few old experiments which were carried out with old management practices. There is a general practice among Swedish …

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Namn
E-postadress