Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Mjölkrundan II - Integrerad logistik för lokalproducerad mat

Status: Avslutat
Projektnummer: V1146065
Kategori: Forskningsprogram | Företagande
Ansökningsår: 2011
Datum för slutrapport: 16 december 2014
Huvudsökande: David Ljungberg
Organisation: Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
E-postadress: David.Ljungberg@slu.se
Telefon: 018-671810
Beviljade medel: 1 220 000 SEK

Syftet med detta projekt var att studera behovet av logistikstöd och vidareutveckla logistiklösningar för producenter av lokal mat. En nationell producentundersökning, samt två fallstudier med fokus på förutsättningar och lösningar för små och lokala producenter i Värmland och Jämtland, genomfördes. Undersökningen visade på stora variationer och skilda behov mellan olika producenter. Transporter och marknadsföring var både de områden där samverkan var vanligast och där man också upplevde störst hinder i verksamheten. Fallstudien i Värmland visade att ett integrerat logistiksystem i form av Konsum Värmlands egen butiksdistribution kan skapa nytta även för lokala producenter. I fallstudien i Jämtland identifierades flera lösningar för samverkan i logistik och marknadsföring, men även brist på integrerade helhetslösningar för effektiv logistik. Intervjubaserade kalkyler visade hur små fordon och lågt fordonsutnyttjande kan få större betydelse än avståndet för kostnaderna.

Projektet ”Mjölkrundan II – Integrerad logistik för lokalproducerad mat” genomfördes för att analysera behovet av logistikstöd och vidareutveckla logistik¬lösningar för producenter av lokal mat. Logistikgruppen vid institutionen för energi och teknik, SLU, genomförde en enkätundersökning med producenter av lokal mat i hela landet, för att ta reda på hur deras förutsättningar och behov av logistikstöd såg ut. Undersökningen visade att två tredjedelar av producenter sålde sina produkter enbart inom det egna länet, medan en tredjedel sålde inom hela landet eller även på export. De flesta sålde även via flera försäljningskanaler (direktförsäljning, via butiker, restauranger, grossister) och med flera olika distributionsmetoder (egna fordon, inhyrd transport, i samverkan med andra). Transporter och marknadsföring var både de områden där samverkan var vanligast och där man upplevde störst hinder i verksamheten. Med en småskalig produktion och försäljning uppdelad på flera försäljningskanaler, ofta i kombination med relativt långa transportavstånd, var det en utmaning att skapa effektiva transporter. De som levererade själva gjorde det med små fordon som utnyttjades 1-2 gånger per vecka och med fyllnadsgraden 60 % vid avfärd (30 % i genomsnitt för rutten då returtransporten sällan utnyttjades), vilket innebar höga kostnaderna för både fordon och arbete. Trots det valde många att leverera själva för att behålla sin direktkontakt med kunderna.
I Värmland och Jämtland studerades möjliga lösningar för att möta utmaningarna i att skapa effektiv logistik för små och geografiskt spridda producenter med små volymer. En nyckel till att lyckas med utmaningen kan vara att integrera de småskaliga producenterna med mera storskaliga logistiklösningar. I Konsum Värmlands butiksdistribution kan man se exempel på hur detta kan fungera i praktiken. Ett femtontal lokala leverantörer var på olika sätt integrerade i distributionen, genom att de fick sina produkter hämtade med lastbilar som har utrymme på returtransporten, eller att de levererar direkt till logistikcentralen i Karlstad, och därmed slipper köra runt till alla sina kunder. Större fordon, högre fyllnadsgrad (80-95% vid lastning), och fler timmars fordonsanvändning gav effektivare transporter, samtidigt som elektroniska system kunde utnyttjas för att hantera order, fakturering och kommunikation. Samtidigt fanns en begränsning i att denna lösning bara var tillgänglig för en specifik försäljningskanal.
I Jämtland finns många lokala producenter, men också problem med långa avstånd och höga transportkostnader. Baserat på intervjuer med köttproducenter gjordes en jämförelse av olika leveransalternativ, som visade höga transportkostnader men med stora variationer (4-15 kr/kg kött), beroende på små fordon och lågt resursutnyttjande mer än på transportavstånden. Förutom till den lokala marknaden levererade många till Stockholm och andra delar av landet och intervjuer med köttproducenter visade att flera av dem prioriterade kundkontakterna så högt att man valde att köra själv, trots kostnaden och att det tog en hel dag att leverera. Vill man utöka verksamheten riskerar det dock snart bli ohållbart att lägga så mycket tid på leveranser och då behövs samordnade lösningar. För producenter av specialiserade och högkvalitativa produkter fanns exempel på fungerande logistikstöd hos Martin Olsson och Grönsakshallen Sorunda, med devisen att ”är produkten den rätta så går det alltid att ordna logistiken”. Intervjustudien gav exempel på flera alternativ som inte är begränsade till försäljning till en specifik restauranggrossist, som att sälja och leverera via en specialiserad butik (Glada Lådan), att ta hjälp av ett lokalt logistikföretag (Lager 1), att samordna leveransen med utkörning av matportioner till personer med biståndsbeslut (Matgubben), och även flera exempel på samordning av försäljning och marknadsföring. Distributionslösningar i samverkan mellan producenter är också ofta möjliga att skapa, och nödvändiga för den som vill satsa på ökade volymer och nya marknader, men det krävs investeringar i tid och resurser för att få igång nya lösningar och det krävs strategiska beslut.
Samtidigt fanns ett tydligt behov av fler och tydligare alternativ för integrerade logistiktjänster som ger producenten möjlighet att fokusera på produkten och kontakten med slutkunden. Samverkan och köpta transport- och logistiktjänster då kan frigöra mera tid som kan användas för marknadsföring eller verksamhetsutveckling. Vill man satsa på ökade volymer krävs även att satsningar på distributionslösningar går hand i hand med produktion och marknadsföring. Att samordna transporterna är samtidigt ett sätt att förstärka den lokala matens främsta kundargument – att inga onödiga resurser läggs på att transportera maten.

 

Antal träffar i projektbanken: 1580

Förbättrad arbetsmiljö inom hästnäringen genom nya metoder och verktyg
Cecilia Lindahl, RISE Research Institutes of Sweden

Projektnummer: H-17-47-281 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Although the equine sector in Sweden has gone through an expansion the last decades, the working methods have not changed. Working conditions must be improved to enable the horse industry to offer safe, sustainable and attractive jobs. The aim is to develop methods and tools for work environment …

Läs mer

Från unghäst till atlet -förändringar över tid av rörelsesymmetrin hos trav- och ridhästar.
Marie Rhodin, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-16-47-178 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Many horses in training show motion asymmetries, but it is not known if these are due to pain caused by training; or due to individual biological variations. The aim of this project is to initiate three cohort studies where changes in motion symmetry will be monitored over time in riding horses and …

Läs mer

Blodtilførselen til vekstbrusken i glideleddene, med relevans for utviklingssykdommer og spatt
Kristin Olstad, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Projektnummer: H-16-47-192 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

The current project has a basic science and a clinical relevance part. The main project aim is to describe the blood supply to the growth cartilage of the small tarsal bones in young Icelandic Horses. Similar studies of the blood supply to long bones that ossify from three separate centers have …

Läs mer

Golvunderlagets inverkan på kornas gång
Hans von Wachenfelt, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1430018 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

A primary reason for unhealthy legs and claws are unsuitable floor properties in dairy houses,
which may result in slippery floors and slip injuries to cows and mastitis.
The hygiene of a floor surface and floor properties affect the cow claw/floor interaction and gait.
The aim is to determine an …

Läs mer

Vad betyder "lean" för lantbruksföretagen?
Hans Andersson, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: H1346088 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The competitiveness of Swedish agriculture is discussed extensively in media. Lean is a managerial strategy that developed in post-war Japan. Studies of manufacturing and service companies show better capacity utilization, quality control and ability to follow price signals. The issue is if lean …

Läs mer

Selektiv avmaskning mot blodmask – risker och möjligheter
Eva Tydén, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-15-47-097 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

Development of resistance to anthelmintics is a threat to equine welfare. As with antibiotics, restrictive use with anthelmintics in order to retain the effect is essential. Current recommendation for deworming is targeted selective treatment to individuals shedding a certain amount of parasite …

Läs mer

Hösilage"intolerans" hos häst?
Cecilia Müller, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-15-47-063 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

The purpose is to examine haylage 'intolerance' in horses, which is expressed as diarrhoeic faeces in some horses when they are fed haylage (sometimes also when fed hay). A typical appearance is two-phase faeces - one solid and one liquid. It is not known why or how this condition appears, and it …

Läs mer

Ridundervisningens pedagogiska praktik; lärande, interaktion och kommunikation om ryttarkänsla
Anna Bergh, SLU

Projektnummer: H-15-47-054 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

The aim of the project is to study how instructors at Swedish riding schools instruct and communicate "the riding feeling". The focus is on communication, pupil´s learning and the interaction between instructor, pupil and horse. The "riding feeling" is a tacit knowledge and refers to the rider’s …

Läs mer

Kassationer vid slakt i svensk slaktkycklingproduktion - finns möjliga vägar till förbättringar?
Helena Wall, Sveriges lantbruksuniversitet

Projektnummer: R-15-43-372 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

Swedish meat-type chicken production is successful as regards maintaining a high production standard
with a very low use of antibiotics and an overall good health status. However, despite this, concerns are
raised among people in the sector regarding that condemnations at slaughter seem to be at …

Läs mer

Utveckling av den didaktiska processen i ridundervisning: samspelet mellan ryttare, ridlärare och häst (Delstudie 2: ryttare-ridlärare)
Charlotte Lundgren, Linköpings universitet

Projektnummer: H1347083 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

In this second subproject we focus the analyses of the material collected during the first subproject project "Improving teaching methods in riding education: the interplay between rider, riding instructor and horse", funded by the The Swedish-Norwegian Foundation for Equine Research,on the …

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Namn
E-postadress