Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse
finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Potatisens uppgång eller fall? Marknadspotential för svensk potatis ur ett konsumentperspektiv med fokus på utvecklingsmöjligheter för potatisbranschen

Status: Avslutat
Projektnummer: V1246009
Kategori: Forskningsprogram | Företagande
Ansökningsår: 2012
Datum för slutrapport: 6 november 2013
Huvudsökande: Lena Ekelund
Organisation: SLU
E-postadress: Lena.Ekelund@slu.se
Telefon: 040-415079
Medsökande: Fredrik Fernqvist
Beviljade medel: 290 000 SEK

The Swedish potato consumption has changed dramatically from 90 kg in the 1960’s to 50 kg per capita and year. Meanwhile the consumption of rice, bread and pasta has increased. The changes point at questions of market orientation in the agricultural sector and how farmers, their organisations and other actors in the sector can benefit from greater knowledge on consumer behaviour. This may work as decision support in the whole value chain from farm level to point of sale.
The aim of the project is to study and analyze the potential for the potato industry with focus on product development and marketing in order to meet changes in consumption, attitudes and increased market competition. The idea of the project is to combine data from three extensive, with the addition of a fourth interview study. The work consists of analyses, quantitative as well as qualitative. The underlying studies had support from the sector organisation Svensk Potatis, Partnerskap Alnarp and Tillväxt Trädgård.

Potatiskonsumtionen i Sverige har minskat från 90 kg per person och år under 1960-talet till 50 kg samtidigt som bröd, pasta och ris har ökat. Förändringarna aktualiserar frågan om marknadsanpassning inom lantbruket och hur lantbruksföretagare, branschorganisationer och andra inom sektorn kan använda sig av större kunskap om konsumentbeteende. Detta kan utgöra beslutsstöd i hela värdekedjan från gårdsnivå till försäljningsställe.
Syftet med projektet är att studera och analysera potentialen och utvecklingsmöjligheterna för potatisbranschen med avseende på produktutveckling och marknadsföring för att möta konsumtions- och attitydförändringar och ökad konkurrens på marknaden.
Projektidén bygger på att knyta ihop material från tre större studier och komplettera det befintliga materialet med en fjärde intervjustudie. Arbetet innehåller analyser, både kvantitativt och kvalitatitvt. Studierna till grund för projektet har haft stöd från Svensk Potatis, Partnerskap Alnarp och Tillväxt Trädgård.

Sammanfattning av slutrapport
Minskande potatiskonsumtion kräver marknadsanpassning. Potential och utvecklingsmöjligheter för att möta förändringarna har analyserats. Genom fokusgruppintervjuer har sju faktorer identifierats som påverkar valet; 1) bekvämlighet; 2) hälsa; 3) information och förpackningar; 4) sensorik; 5) pris; 6) tradition; 7) etik. Bekvämlighet är förmodligen viktigare än hälsa. Rekommendationen är att signalera positiva värden och utveckla konsumentvänliga förpackningar och produkter.

In view of a decreasing potato consumption, the aim of this project has been to analyze the potential for the potato industry with focus on product development and marketing. Focus groups showed seven factors affecting choice of potatoes; 1) convenience and cooking; 2) health related aspects; 3) information and packaging; 4) sensory qualities; 5) price; 6) habit and tradition; 7) ethical factors. Convenience may be a stronger argument than health. A recommendation is to signal positive values and develop packaging.

Populärvetenskaplig sammanfattning
Syfte med studien
Sedan 1960-talet har konsumtionen av potatis minskat från drygt 90 kg till 50 kg per person och år, medan bröd, pasta och ris ökat. Många grönsaker har haft en stark utveckling mot ökad differentiering och konsumentanpassning, medan potatisen har som produkt inte förändrats nämnvärt. Ett allmänt ökat intresse for hälsa och nya kostdieter kan möjligen också ha påverkat konsumenternas val.

Syftet med projektet har varit att studera potentialen och utvecklingsmöjligheterna för potatisbranschen avseende produktutveckling och marknadsföring for att möta konsumtionsförändringar och ökad konkurrens.

Resultat
Utifrån sex fokusgruppintervjuer med konsumenter har det här projektet syftat till att söka efter faktorer som påverkar konsumenternas val av potatis och kolhydratrika produkter, samt belysa frågan om hur konsumenterna uppfattar nyttan och betydelsen av förpackningar i valet i förhållande till att köpa potatis i lösvikt. I den fullständiga rapporten redovisas samtliga faktorer, medan de huvudsakliga aspekterna presenteras här.

Flera faktorer har identifierats som sannolikt har betydelse för konsumenternas val av potatis. Bekvämlighet och aktiviteter i samband med tillagning är en av de faktorer som verkar ha störst vikt i valet. Potatis uppfattas som obekväm att tillaga, komplicerad och tidskrävande, men samtidigt ansåg flera av de intervjuade att möjligheten att tillaga potatis på många sätt uppfattas vara en fördel. När det gäller hälsa och hälsoargument associeras potatis i regel med att vara en hälsosam och näringsrik produkt. Antagandet att olika former av dieter (exempelvis Atkinsdieten och LCHF) påverkar valet negativt kan inte bekräftas av studien, även om argumentet ibland dyker upp. Förmodligen har hälsoargumenten en större roll i vissa grupper med stort intresse för hälsa. Potatisens sensoriska egenskaper är uppskattade. Potatisen uppfattas ha en bättre smak än pasta och ris (eller snarare en starkare egen smak) och att känslan av mättnad är mycket större för potatis än för andra kolhydratrika livsmedel. Potatis uppfattas som en billig produkt överkomlig i pris och som ett billigare alternativ än pasta och ris. Det finns starka positiva åsikter om potatis när det gäller vanor och tradition. Vanliga associationer rör barndomsminnen, nostalgi och högtider som ofta firas med traditionella maträtter. Man menade också att potatisen är en ”ärlig och jordnära” produkt. Samtidigt nämndes i något fall också att skolmatsbespisningarnas potatis lett till en negativ inställning till potatis. Generellt förknippas potatis med att vara en lokalt producerad produkt, samt att man hade positiva associationer till ekologisk potatis.

Utifrån förpackningsaspekter identifierades också ett antal faktorer av betydelse.
Förpackningsmaterialet har stor betydelse i hur förpackad potatis uppfattas. Generellt så uppskattas pappersförpackningar mer än plastförpackningar. Plastförpackningar gav negativa associationer, som ”onödiga” och som ”dåliga för miljö”n, men positivt då man kan se potatisen innan man köper den. De flesta kommentarerna som kom fram i diskussionerna var att plast hade dåliga egenskaper för att skydda potatisen, då man trodde att det kan bildas kondens och potatisarna kan bli gröna av solljus. Det innebär att branschen behöver förklara förpackningarnas fördelar och positiva egenskaper om det skall uppfattas som ett mervärde. Pappersförpackningar ansågs som bra då de dels kunde andas och dels kunde hålla potatisen mörk, helst skulle det också finnas ett litet fönster t.ex. på baksidan så man kan inspektera potatisen innan köp. Vad gäller prisaspekten uppfattas förpackad potatis i vissa fall som avsevärt dyrare. Specialpotatis, som enbart finns förpackad, ansågs intressanta och värda att betala för även om de hade ett högre pris. Förpackningar har stora fördelar gentemot lösvikt genom kommunikation, till exempel med tillagningstips och recept, samt information om odlare och ursprung. Detta visar att just material är något som leverantörerna behöver bli något bättre på att förklara gentemot konsumenten. Att plocka i lösvikt anses i huvudsak vara positivt, samtidigt som det uppfattas också som det billigaste alternativet. Däremot, de egenskaper som förpackad potatis erbjuder, som beskrivits ovan, finns inte för lösviktspotatisen. Förpackade produkter ser emellertid ut att öka, vilket ändå visar att förpackningarna har egenskaper som uppskattas av konsumenterna. Både förpackat och lösvikt har uppfattningsvis en plats på marknaden och kan med rätt presentation klara marknadens konkurrens.

Det är viktigt att understryka att de presenterade faktorer kan vara av betydelse, men att analysen inte kan påvisa hur viktigt det är för en bredare del av befolkningen. En rekommendation är därför att man fortsätter att undersöka vilken roll dessa faktorer har för konsumenterna i deras val. Nyttan med resultaten för branschen är framförallt att det pekar på vilka egenskaper och aspekter som kan utvecklas för att göra matpotatisen mer attraktiv på en vikande marknad.

Metod
Resultaten kommer från sex genomförda fokusgruppintervjuer med konsumenter i olika livsstadier (unga vuxna, barnfamiljer och äldre utan inneboende barn i hushållet). Intervjuerna har och analyserats tematiskt utifrån faktorer som berör konsumentval och förpackningsaspekter. Kompletterande samtal med branschaktörer har också genomförts, men huvudvikten har legat på analysen av fokusgruppintervjuerna.

Slutsatser med nytta för råd till näringen
Analyserna och diskussionen kring resultaten kan ge ett antal rekommendationer.

• Kommunicera de värden som konsumenten uppskattar som unika och positiva för potatis.
• Signalera positiva egenskaper utifrån smak och hälsa, inte minst som en motkraft till medierapporteringen som handlar om nyttan med alternativa dieter.
• Förpackningar erbjuder många möjligheter att förmedla olika budskap samtidigt som den skyddar produkten, men det är en utmaning att signalera och förklara nyttan med olika förpackningsalternativ.
• Utveckla produkter som är bekväma och enkla att tillaga och signalera positiva tillagningsegenskaper. Förpackningar kan vara en del av detta.
• Tillhandahåll produkter av god yttre och inre kvalitet och ge möjlighet för konsumenten att se innehållet (jämför med helt tillslutna pappersförpackningar utan tittfönster).
• Hälsoargument förefaller verka i positiv riktning och effekten av alternativa dieter är måttlig. Huvudfaktorn som påverkar valet av potatis i förhållande till alternativen, generellt, verkar framförallt vara bekvämlighetsfaktorer.
• Resultaten från fokusgruppintervjuerna behöver bekräftas genom kompletterande konsumentstudier, inte minst för att bekräfta betydelsen av hälsoaspekter i valet.

 

Antal träffar i projektbanken: 1524

Ridundervisningens pedagogiska praktik; lärande, interaktion och kommunikation om ryttarkänsla
Anna Bergh, SLU

Projektnummer: H-15-47-054 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

The aim of the project is to study how instructors at Swedish riding schools instruct and communicate "the riding feeling". The focus is on communication, pupil´s learning and the interaction between instructor, pupil and horse. The "riding feeling" is a tacit knowledge and refers to the rider’s …

Läs mer

Ökad lönsamhet med nya avelsverktyg i mjölkkobesättningarna
Anna Näsholm, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: V1330025 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The aim is to study the possibility to improve profitability on herd level in Swedish milk production by using sexed semen and genotyping heifers in the dairy herds and combine this with planned crossbreeding and use of beef semen. For this purpose we will estimate genetic progress and do economic …

Läs mer

Golvunderlagets inverkan på kornas gång
Hans von Wachenfelt, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1430018 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

A primary reason for unhealthy legs and claws are unsuitable floor properties in dairy houses,
which may result in slippery floors and slip injuries to cows and mastitis.
The hygiene of a floor surface and floor properties affect the cow claw/floor interaction and gait.
The aim is to determine an …

Läs mer

Kartläggning av prestationsegenskaper, genetisk variation och hälsa hos kallblodstravaren
Gabriella Lindgren, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H-15-47-075 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

This SLU - NMBU collaborative study seeks to improve the performance, health and welfare of the Norwegian/ Swedish Coldblooded trotter. Experts in Equine clinical veterinary medicine, performance evaluation and genetic testing will analyze the genome of this horse breed for: 1) race performance …

Läs mer

Riskfaktorer för sjuklighet hos kalvar i den specialiserade köttproduktionen samt möjligheter till profylax.
Stefan Alenius, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1350026 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Pneumonia is the most prevalent disease in Swedish feedlot cattle herds, causing mortality as well as affecting weight gain, rearing time and economy. Viral infections, including bovine respiratory syncytial virus (BRSV) and bovine coronavirus (BCV) as major actors, cause respiratory disease. …

Läs mer

Smågrisdödlighet- en parallell jämförelse mellan två boxsystem i kombination med optimala skötselrutiner
Anne-Charlotte Olsson, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: V1450008 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

Piglet mortality in Swedish pig herds is too high and if the sow should be completely loose or fixed a short time in connection with farrowing, is an important issue.
However, to perform internationally publishable studies of piglet mortality, parallel studies in the same herd, are required. These …

Läs mer

Underlag för nya kaliumrekommendationer till svensk potatisproduktion
Helene Larsson Jönsson, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H1342093 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The aim of this research proposal is to support well-founded potassium recommendations for Swedish table potatoes. The main issue today is that the recommendations are based on a few old experiments which were carried out with old management practices. There is a general practice among Swedish …

Läs mer

Inverkan av såtidpunkt och utsädesmängd på avkastningen hos aktuella typsorter av höstvete
Jannie Hagman, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

Projektnummer: H1333056 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Winter wheat harvests shows large variations over the years, and for the optimal plant population in the spring sowing time, stand establishment and winter survival is crucial. We want to examine the relation between sowing time, seed rate and temperature, and how it affects winter wheat crop …

Läs mer

Kassationer vid slakt i svensk slaktkycklingproduktion - finns möjliga vägar till förbättringar?
Helena Wall, Sveriges lantbruksuniversitet

Projektnummer: R-15-43-372 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

Swedish meat-type chicken production is successful as regards maintaining a high production standard
with a very low use of antibiotics and an overall good health status. However, despite this, concerns are
raised among people in the sector regarding that condemnations at slaughter seem to be at …

Läs mer

Hästens och människans välfärd och värdighet
Henrik Lerner, Ersta Sköndal högskola

Projektnummer: H-16-47-177 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

The aim of our project is to develop an ethical evaluation tool for Equine Assisted Therapy that considers the welfare and the dignity of both horse and human. This tool will facilitate the evaluation of a practice giving information on the good life of both the horse and the human. If the practice …

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Namn
E-postadress