Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Utvärdering av modellen "Gården som pedagogisk resurs"

Status: Avslutat
Projektnummer: V1146021
Kategori: Forskningsprogram | Företagande
Ansökningsår: 2011
Datum för slutrapport: 14 oktober 2014
Huvudsökande: Christina Lundström
Organisation: SLU
E-postadress: christina.lundstrom@slu.se
Telefon: 0511-67237
Beviljade medel: 820 000 SEK

Projektet har studerat modeller för utomhuspedagogik på lantbruk, Gården som pedagogisk resurs och Montessoris Erdkinder. Resultaten visar att regelbundna samarbeten mellan skolor och lantbruk kan ge stora vinster vad gäller: 1) Kunskapsutveckling genom starkare koppling mellan teori och praktik, 2) Ökad motivation för lärande, 3) Social träning och utveckling, 4) Ökad förståelse för viktiga sammanhang och människans beroende av naturen. En satsning på utomhuspedagogik i en lantbrukskontext skulle främja engagemang, kunskap och förmåga att agera för en hållbar samhällsutveckling bland morgondagens medborgare, öka intresset hos ungdomar för arbete inom gröna näringar, och påverka ungdomars psykiska hälsa. Om lantbrukare vill samarbeta med en skola bör man använda ”rätt” argument. Den stora potentialen för skolan ligger i att använda matproduktionen som verktyg för lärande och förståelse för grundläggande sammanhang samt att ge eleverna en lärmiljö med stora sociala möjligheter..

Lantbruksnäringen arbetar med att öka intresset för svensk livsmedelsproduktion hos barn och ungdomar genom att vända sig till skolan. Skolans styrdokument har dock få mål som direkt berör lantbruk, men ett uppdrag när det gäller lärande för hållbar utveckling. Då lantbruk och livsmedelsproduktion är centralt för en hållbar samhällsutveckling, finns det goda argument för att arbeta med dessa frågor i skolan. Projekts syfte var att undersöka vad elever lär genom praktiskt arbete med matproduktion på en gård och hur olika former av möten påverkar deras lärande. Projektet är en multipel fallstudie med tre fall. Fallen har varit två skolor med modeller för utomhuspedagogik på lantbruk. En arbetar enligt ”Gården som pedagogisk resurs” och en enligt Montessoris ”Erdkinder”. Det tredje fallet tar upp företagares villkor i samarbeten med skolor. Samtliga fall bygger på enskilda personers starka drivkrafter och övertygelser om värdet med praktiskt lantbruksarbete för skolelever. Det första konceptet är utvecklat tillsammans med Universitetet för Miljö och Biovetenskap, men skulle inte pågå om inte lantbrukaren sett möjligheten, jobbat hårt under många år och mött förståelse för idén i skolan och kommunen. I Varberg grundläggs arbetet i det faktum att rektor och lärare är trygga i Montessoris pedagogiska grundsyn. Skolinspektionens besök 2013, övertygade om att konceptet ryms inom ramen för svensk grundskola. Därmed finns det sannolikt affärsmöjligheter för intresserade lantbrukare genom samarbeten med montessoriskolor. Majoriteten av svenska elever går dock inte i montessoriskolor, även om de har samma behov. Vi menar att med regelbundna och strukturerade samarbeten mellan skolor och lantbruk skulle alla bli vinnare, även om den största vinsten skulle tillfalla individen som deltar i gårdsarbetet och samhället som får kompetentare medborgare. Med livsmedelsproduktion som utgångspunkt för undervisning skulle stora vinster kunna uppnås vad gäller: 1) Kunskapsutveckling genom starkare koppling mellan teori och praktik, 2) Ökad motivation för lärande, 3) Social träning och utveckling, 4) Ökad förståelse för viktiga sammanhang och människans beroende av naturen och dess ekosystemtjänster. Sådan verksamhet kan bedrivas på ett småskaligt jordbruk, men också som en del av ett större företag under förutsättning att det småskaliga med mycket handarbete ges utrymme även i detta sammanhang. 2004-2014 har utsetts av FN till decenniet för lärande om hållbar utveckling. Snart är perioden slut och frågan är vad som kommer i fokus sen. Lärande för hållbar utveckling är minst lika angeläget nu som i början av 2000-talet. Frågan är hur det kommer att prioriteras och benämnas i skolan. Behovet av kunskap om livsmedelsproduktion och dess roll i samhället kommer bara att öka med ett ökat avstånd mellan stad och land. Utmaningen är hur vi kan få beslutsfattare i samhället att förstå vinsten av att utnyttja livsmedelsproduktion som kontext för undervisning, skapa ekonomiskt utrymme för arbetet och mod att flytta ut ur klassrummet? Vi menar att en storskalig satsning skulle främja engagemang, kunskap och förmåga att agera för en hållbar samhällsutveckling bland morgondagens medborgare, konsumenter och beslutsfattare, öka intresset hos ungdomar för att arbeta inom gröna näringar, men också ha betydelse för ungdomars psykiska hälsa. På köpet skulle synen på lantbruket och livsmedelsproduktionen förändras i grunden. Om man som lantbrukare vill samarbeta med en skola menar vi att man ska använda ”rätt” argument i diskussionen. Den stora potentialen för skolan ligger inte främst i att eleverna lär var maten kommer ifrån, utan att använda matproduktionen som verktyg för lärande och förståelse för grundläggande sammanhang samt att ge eleverna en lärmiljö med stora sociala möjligheter. Detta menar vi är något lantbruksorganisationer bör driva och vi hoppas att resultaten och erfarenheterna från detta projekt ska användas som underlag för en sådan utveckling!

 

Antal träffar i projektbanken: 1578

Förbättrad arbetsmiljö inom hästnäringen genom nya metoder och verktyg
Cecilia Lindahl, RISE Research Institutes of Sweden

Projektnummer: H-17-47-281 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Although the equine sector in Sweden has gone through an expansion the last decades, the working methods have not changed. Working conditions must be improved to enable the horse industry to offer safe, sustainable and attractive jobs. The aim is to develop methods and tools for work environment …

Läs mer

UTVÄRDERING AV EN NY PROFYLAKTISK METOD FÖR ATT MINSKA LIDANDET HOS HÄSTAR MED SOMMAREKSEM
Rickard Ignell, Swedish University of Agricultural Sciences, SLU

Projektnummer: H-17-47-282 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Insect bite hypersensitivity (IBH) associated with Culicoides biting midges is the most common allergic skin disease in
horses, seriously reducing welfare of affected horses. The main symptom is severe pruritus, with risk of self-infected
open wounds. The choice for treatment and prevention of this …

Läs mer

Från unghäst till atlet -förändringar över tid av rörelsesymmetrin hos trav- och ridhästar.
Marie Rhodin, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-16-47-178 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Many horses in training show motion asymmetries, but it is not known if these are due to pain caused by training; or due to individual biological variations. The aim of this project is to initiate three cohort studies where changes in motion symmetry will be monitored over time in riding horses and …

Läs mer

Blodtilførselen til vekstbrusken i glideleddene, med relevans for utviklingssykdommer og spatt
Kristin Olstad, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Projektnummer: H-16-47-192 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

The current project has a basic science and a clinical relevance part. The main project aim is to describe the blood supply to the growth cartilage of the small tarsal bones in young Icelandic Horses. Similar studies of the blood supply to long bones that ossify from three separate centers have …

Läs mer

Stallbackskulturer i cyberrymden
Susanna Hedenborg, Malmö högskola

Projektnummer: H-17-47-290 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

The purpose of the project is to analyse stable cultures in cyberspace in Sweden and Norway. In recent years, questions about the welfare of horses have been debated in social media and norms for horse-keeping are created on Internet. In this project, these norms are conceptualised as stable …

Läs mer

Utveckling av den didaktiska processen i ridundervisning (Delstudie 3: Ridlärare-Häst)
Charlotte Lundgren, Linköpings universtitet

Projektnummer: H-17-47-278 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

'Work Package 3: Riding Instructor-Horse' is the final part of the project 'Improving Teaching Methods in Riding Education: the Interplay between Rider, Riding Instructor and Horse'. In this project, the Swedish-Norwegian Foundation for Equine Research has previously funded the first two work …

Läs mer

Uppskatta vallens avkastning och näringsinnehåll genom spektral teknik
Margareta Emanuelson, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: R-18-62-989 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

The objective is to develop remote sensing methods to estimate forage nutrition and yield in the field in Northern Sweden. Field and lab measurements on grass-legume mixtures will be conducted from June 2018 to December 2019. At sampling time, drones flight with multispectral cameras, …

Läs mer

Golvunderlagets inverkan på kornas gång
Hans von Wachenfelt, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1430018 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2014

A primary reason for unhealthy legs and claws are unsuitable floor properties in dairy houses,
which may result in slippery floors and slip injuries to cows and mastitis.
The hygiene of a floor surface and floor properties affect the cow claw/floor interaction and gait.
The aim is to determine an …

Läs mer

Riskfaktorer för sjuklighet hos kalvar i den specialiserade köttproduktionen samt möjligheter till profylax.
Stefan Alenius, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: V1350026 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

Pneumonia is the most prevalent disease in Swedish feedlot cattle herds, causing mortality as well as affecting weight gain, rearing time and economy. Viral infections, including bovine respiratory syncytial virus (BRSV) and bovine coronavirus (BCV) as major actors, cause respiratory disease. …

Läs mer

Vad betyder "lean" för lantbruksföretagen?
Hans Andersson, Sveriges Lantbruksuniversitet - SLU

Projektnummer: H1346088 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2013

The competitiveness of Swedish agriculture is discussed extensively in media. Lean is a managerial strategy that developed in post-war Japan. Studies of manufacturing and service companies show better capacity utilization, quality control and ability to follow price signals. The issue is if lean …

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Namn
E-postadress