Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer
Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer
Status: | Avslutat |
Projektnummer: | O-15-21-585 |
Kategori: | Focus area | Entrepreneurship |
Branschområden: | Energi & biomassa Kött Matfågel Mjölk Socker Trädgård Växtodling |
Ansökningsår: | 2015 |
Datum för slutrapport: | 26 augusti 2019 |
Huvudsökande: | Ove Karlsson |
Organisation: | Ove Karlsson |
E-postadress: | ove.karlsson@slu.se |
Telefon: | +46708438210 |
Medsökande: | Erik Hunter |
Medsökande: | Christian Näslund |
The aftermath goal of this project is to increase competitiveness of Swedish agriculture by developing a higher level of managerial knowledge and skillset. The project's initial targets is: 1) what can we learn from previous research? Make a list of similar surveys both national and international perspective, 2) develop a method that can carry out a benchmark of managerial ability directed at prominent companies used at a national and international level. The method shall also measure hard and soft metrics in management activities to enhance use and relevance for farm businesses and the industry at large. The managerial ability is crucial to adopt change and improve competitiveness, where using a mix of scientific expertise and social science skills will become a success factor. Nevertheless, it is a great challenge to synthesise knowledge based on an overall perspective since farmers deal with these challenges every day.
Projektets effektmål är att stärka svenskt lantbruks konkurrenskraft genom att utveckla de företagsledande kunskaperna och färdigheterna. Projektet är konceptutveckling vars delmoment är: 1) Kunskapsinhämtning från tidigare gjord forskning samt inventering av liknande mätningar nationellt och internationellt, 2) Utarbeta en metod där man kan genomföra benchmark på företagsledande kunskap och färdigheter riktat till framstående företag. Metoden ska mäta hårda och mjuka värden i företagsledningen och metoden ska kunna användas för nationell och internationell jämförelse. Nyttan och relevansen för näring är mycket stor. Den företagsledande förmåga är avgörande för lantbrukets konkurrenskraft, där framgången ligger i en blandning naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga kompetenser. Samtidigt är det en stor utmaning i att syntetisera kunskap grundat på ett helhetsperspektiv, men den utmaningen är nödvändig att hantera då företagarna lever med denna verklighet varje dag.
I denna studie har vi analyserat enkätdata från 461 företag med målet att utveckla ett on-line verktyg för benchmarking av företagsledning på svenkska gårdar. Resultaten visar att Lean produktion (fokus på standardiserat arbetsätt, eliminering av slöserier och ständiga förbättringar) är den orientering som har störst inverkan på företagens ekonomiska prestation. Transformativa ledare (fokus på att inspirera, stötta och utveckla medarbetaren) krävs för att utveckla företagets arbete med Lean och marknadsorientering. Resultatet har mynnat ut i utvecklingen av Farmer Orientation Scale (FOS). Detta online-verktyg ger två indikatorer, dels en benchmark mot alla företagare, men även mot ett kluster för en lite mer specifik gren. Verktyget kan användas av företagsledare och rådgivare för att utveckla företagsledningen på lantbruksföretag men kan även ha en betydelse för framtida forskning.
För att lantbruksföretaget ska vara konkurrenskraftigt på den globala marknaden krävs det en företagsledning av toppklass. Men vad vet vi egentligen om hur företagarna uppfattar sin roll som företagsledare? Vilka styrkor och svagheter har företagsledarna i svenskt lantbruk? Hur kan man stötta rådgivningen till att arbeta med att utveckla lantbrukarnas företagsledande förmåga? Med dessa frågor har vi genomfört ett projekt för att ta fram ett benchmarkverktyg. Benchmark innebär att man jämför ett företag utifrån vissa kriterier med andra konkurrerande företag i samma bransch. Vi kallar verktyget för "Farmer Orientation Scale" och syftet är att fungera som ett stöd både för lantbrukare, rådgivare och banker. Verktyget ger en översikt av företagets samlade nuläge och kompetensbehov när det gäller företagsledning, och flaggar för de områden i företagsledningen som behöver utvecklas mer. Verktyget kan även fungera som ett underlag för lantbruksföretagaren att t ex välja rådgivare efter kompetensbehov eller för att öka den egna kompetensen i ett eller flera områden som anses nödvändigt. Verktyget kan även fylla en roll i framtida forskning och utveckling inom företagsledning.
Svenskt lantbruk har utsatts för ökat tryck med minskade marginaler och tvingats genomgå omfattande strukturrationalisering för att möte utmaningarna på en alltmer pressad världsmarknad. Som ett resultat har en stor del av produktionen utlokaliserats till andra länder med annan lagstiftning vad gäller miljö och djurvälfärd och mindre kostnader för matproduktion. Benchmarking in en svensk kontext är avgörande för att ge företagsledaren en möjlighet att jämföra sitt företag på en nationell och internationell nivå. Utan någon standard för benchmark är det svårt att säga något om företagets styrkor, svagheter och konkurrenskraft. Genom att ta detta initiativ till benchmark av företagsledning får svenskt lantbruk en konkurrensfördel genom att projektet bidrar till att öka standarden på hur företagen leds och utvecklas.
I denna studie har vi analyserat enkätdata från 461 företag med målet att utveckla ett on-line verktyg som direkt ska kunna användas av svenska lantbrukare. Resultaten visar att Lean produktion (fokus på standardiserat arbetsätt, eliminering av slöserier och ständiga förbättringar) är den orientering som har starkast inverkan på företagens ekonomiska prestation. Även marknadsorientering med kundfokus har en effekt på företagets prestation. Transformativa ledare (fokus på att inspirera, stötta och utveckla medarbetaren) krävs för att utveckla företagets arbete med Lean och marknadsorientering med kundfokus. Därmed har ett transformativt ledarskap indirekt en positiv inverkan på företagets ekonomiska prestation. Resultatet har mynnat ut i utvecklingen av Farmer Orientation Scale (FOS). Via en websida kan lantbruksföretagre fylla i de skalor som blev resultatet av begreppsvalideringen: http://www.farmerorientationscale.se. FOS-verktyget ger två indikatorer, dels en benchmark mot alla företagre, men även mot ett kluster för en lite mer specifik gren. Verktyget kan användas av företagsledare och rådgivare för att utveckla ledarskapet på specifika företag men kan även ha en betydelse för framtida forksning då användning av verktyget genererar en databas för framtida analys.