Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer
Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer
Status: | Pågående |
Projektnummer: | V1056050 |
Kategori: | Research program | Horticulture |
Ansökningsår: | 2010 |
Datum för slutrapport: | 10 juli 2013 |
Huvudsökande: | LRF GRO Marknad frukt och grönt |
Organisation: | Gröna näringens riksorganisation (GRO) |
E-postadress: | di615@konsult.lrf.se |
Telefon: | 0771573573 |
Sammanfattning av slutrapport
GRO Marknad Frukt och Grönt har under åren 2010-2012 gett ut en internetbaserad digital kundtidning, Gott och Nära. Målgrupperna har varit grossister, butikspersonal och handlare samt kostchefer inom kommunerna. Syftet har varit att ge en ökad kunskap om hur frukt och grönsaker är producerade, vilken miljö- och klimatpåverkan produktion och transporter har haft, samt under vilka säsonger olika produkter är bäst. Övriga målgrupper har varit andra intressenter i branschen som journalister, skolor och insatsvaruföretag.
Tidningen har getts ut med 10 nummer per år, under mars till december, och finns endast tillgänglig på Internet. Adressen är www.gottochnara.se. Tidningen ges fortfarande ut under samma adress, från och med 2013 i en ny digital form. Alla gamla nummer går att hitta även här. Tidningen har innehållit både lättsamma artiklar och tyngre information, av både längre och kortare karaktär.
Populärvetenskaplig sammanfattning
Titel
Internetbaserad kundtidning från de svenska ekonomiska föreningarna för frukt- och grönsaksodlare, till personal inom handel och storhushåll plus övriga kunder.
Syfte
Syftet har varit att genom en digital kundtidning direkt från odlarnas ekonomiska föreningar, ge ökad kunskap om alla aspekter av våra produkter, till dem som köper in och säljer dem.
Resultat
Resultatet är dels de 30 nummer som har producerats och där varje tidning fortfarande går att besöka och varje text fortfarande är sökbar. Resultatet kan också mätas i hur många som läst Gott & Nära. Totalt har Gott & Nära haft 15 283 unika besökare på tre år, dessa besökare har besökt Gott & Nära 28 755 gånger under denna period. Antalet läsare har också ökat succesivt för varje år, oavsett om man mäter antalet besök totalt eller antalet unika besökare.
Metod
Gott & Nära är en digital tidning som endast finns på Internet. Den har getts ut med 10 nummer per år under mars till och med december under åren 2010-2012. Adressen är www.gottochnara.se. Tidningen har skickats ut till målgrupperna grossister, butikspersonal, handlare samt kostchefer inom kommunerna. Övriga intressenter inom branschen som journalister, skolor och insatsvaruföretag har också fått tidningen. Dessutom har den skickats ut till de medverkande föreningarnas medlemmar.
Tidningen har innehållit artiklar, både korta och längre, om följande:
Information om produkterna
Premiärer för olika primörer och information om olika produkters säsonger
Hur produktionen går till
Miljö- och klimatinformation kopplad till produkterna
Reportage från olika odlingsföretag, människorna bakom produkterna
Produktnyheter
Mat gjord på produkterna
Tips omkring hantering av frukt- och grönsaker i butik
Exponeringsförslag i butik
Slutsats
Eftersom Gott & Nära har uppfyllt projektägarnas önskemål kommer utgivningen av Gott & Nära fortsatta att ges ut under ytterligare tre år. Från och med 2013 kommer Gott & Nära med sex nummer per år i en ny digital form. Tidningen lever vidare och genom arbetet som gjorts de första åren har en gedigen kunskapsbank byggts upp och som kommer att byggas på ytterligare med information under de tre kommande åren.
Flera som arbetat i projektet har genom åren gjort många butiksbesök och då konstaterat att kunskapen i butik är ojämn och ibland låg. Det kan vara till nackdel för våra produkter och har därför genom Gott & Nära velat öka kunskapen. Kunskapen ska finnas hos den som servar kunden och frågan man kan ställa sig är naturligtvis hur man kan nå butikspersonalen ännu bättre?
Största utmaningen har varit att öka antalet läsare. Internetmognaden i butik var låg när projektet startade men att vara tidigt ute är oftast en fördel. Användningen av e-post och Internet i butik har blivit vanligare och den utvecklingen kommer sannolikt att fortsätta.