Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Internetbaserad kundtidning från de svenska ekonomiska föreningarna för frukt- och grönsaksodlare, till personal inom handeln och storhushåll plus övriga kunder

Status: Pågående
Projektnummer: V1056050
Kategori: Research program | Horticulture
Ansökningsår: 2010
Datum för slutrapport: 10 juli 2013
Huvudsökande: LRF GRO Marknad frukt och grönt
Organisation: Gröna näringens riksorganisation (GRO)
E-postadress: di615@konsult.lrf.se
Telefon: 0771573573
Beviljade medel: 1 130 000 SEK

Sammanfattning av slutrapport
GRO Marknad Frukt och Grönt har under åren 2010-2012 gett ut en internetbaserad digital kundtidning, Gott och Nära. Målgrupperna har varit grossister, butikspersonal och handlare samt kostchefer inom kommunerna. Syftet har varit att ge en ökad kunskap om hur frukt och grönsaker är producerade, vilken miljö- och klimatpåverkan produktion och transporter har haft, samt under vilka säsonger olika produkter är bäst. Övriga målgrupper har varit andra intressenter i branschen som journalister, skolor och insatsvaruföretag.
Tidningen har getts ut med 10 nummer per år, under mars till december, och finns endast tillgänglig på Internet. Adressen är www.gottochnara.se. Tidningen ges fortfarande ut under samma adress, från och med 2013 i en ny digital form. Alla gamla nummer går att hitta även här. Tidningen har innehållit både lättsamma artiklar och tyngre information, av både längre och kortare karaktär.

Populärvetenskaplig sammanfattning
Titel
Internetbaserad kundtidning från de svenska ekonomiska föreningarna för frukt- och grönsaksodlare, till personal inom handel och storhushåll plus övriga kunder.

Syfte
Syftet har varit att genom en digital kundtidning direkt från odlarnas ekonomiska föreningar, ge ökad kunskap om alla aspekter av våra produkter, till dem som köper in och säljer dem.

Resultat
Resultatet är dels de 30 nummer som har producerats och där varje tidning fortfarande går att besöka och varje text fortfarande är sökbar. Resultatet kan också mätas i hur många som läst Gott & Nära. Totalt har Gott & Nära haft 15 283 unika besökare på tre år, dessa besökare har besökt Gott & Nära 28 755 gånger under denna period. Antalet läsare har också ökat succesivt för varje år, oavsett om man mäter antalet besök totalt eller antalet unika besökare.

Metod
Gott & Nära är en digital tidning som endast finns på Internet. Den har getts ut med 10 nummer per år under mars till och med december under åren 2010-2012. Adressen är www.gottochnara.se. Tidningen har skickats ut till målgrupperna grossister, butikspersonal, handlare samt kostchefer inom kommunerna. Övriga intressenter inom branschen som journalister, skolor och insatsvaruföretag har också fått tidningen. Dessutom har den skickats ut till de medverkande föreningarnas medlemmar.
Tidningen har innehållit artiklar, både korta och längre, om följande:
Information om produkterna
Premiärer för olika primörer och information om olika produkters säsonger
Hur produktionen går till
Miljö- och klimatinformation kopplad till produkterna
Reportage från olika odlingsföretag, människorna bakom produkterna
Produktnyheter
Mat gjord på produkterna
Tips omkring hantering av frukt- och grönsaker i butik
Exponeringsförslag i butik

Slutsats
Eftersom Gott & Nära har uppfyllt projektägarnas önskemål kommer utgivningen av Gott & Nära fortsatta att ges ut under ytterligare tre år. Från och med 2013 kommer Gott & Nära med sex nummer per år i en ny digital form. Tidningen lever vidare och genom arbetet som gjorts de första åren har en gedigen kunskapsbank byggts upp och som kommer att byggas på ytterligare med information under de tre kommande åren.
Flera som arbetat i projektet har genom åren gjort många butiksbesök och då konstaterat att kunskapen i butik är ojämn och ibland låg. Det kan vara till nackdel för våra produkter och har därför genom Gott & Nära velat öka kunskapen. Kunskapen ska finnas hos den som servar kunden och frågan man kan ställa sig är naturligtvis hur man kan nå butikspersonalen ännu bättre?
Största utmaningen har varit att öka antalet läsare. Internetmognaden i butik var låg när projektet startade men att vara tidigt ute är oftast en fördel. Användningen av e-post och Internet i butik har blivit vanligare och den utvecklingen kommer sannolikt att fortsätta.

 

Antal träffar i projektbanken: 1676

Förbättrad utvärdering av officiella fältförsök genom bildanalys av drönarfoton med maskininlärning
Aakash Chawade

Projektnummer: O-20-23-462 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2020

Crop production
Energy and biomass

The goal of the project is to digitize the data from the Swedish official field trials through automated estimates of important traits such as germination, growth, resistance, maturity and the effect of plant protection products. The purpose is to streamline and improve scoring of both diseases but …

Läs mer

Mjölkfettsyror - verktyg för att hitta kor med ökad risk för ämnesomsättningssjukdomar och reproduktionsstörningar
Kjell Holtenius

Projektnummer: O-19-20-306 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2019

Milk

The overall objective of this project is to create milk biomarkers based on specific milk fatty acids for identification of cows with reproductive disorders and metabolic disturbances. Milk will be analysed by Fourier-transform mid-infrared technology. An important value of this project for the …

Läs mer

Validering av prebiotiska och antioxidanta effekter av vetekli hemicellulosor i bakprodukter
Francisco Vilaplana

Projektnummer: O-17-20-962 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Socker

Wheat bran is the largest by-product of wheat flour production with approximately 300,000 tonnes in Sweden. Bran is mainly used in animal feed, as human digestion is not fully able to absorb it. Wheat bran contains valuable biomolecules, such as dietary fiber (arabinoxylans, AX) and phenolic …

Läs mer

Ursprungs- och artbestämning av kött – en ny snabbmetod för att upptäcka matfusk
Alastair Ross

Projektnummer: O-18-20-174 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Kött
Matfågel

A cornerstone of the Swedish Food Strategy is trust in Swedish food production. Yet each year Swedish farmers and food processors lose both money and trust due to food fraud, especially for non-Swedish meat relabelled as Swedish. Most fraud remains undetected. A recent analytical development, Rapid …

Läs mer

Ingen hov ingen häst? - En studie om hovkvalité, prestation och hälsa hos travhästar.
Lena Holm, Sveriges Lantbruksuniversitet

Projektnummer: H-17-47-299 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Competing unshod is an important issue for the Swedish harness industry. There is a general opinion that performance may increase significantly but it does not always work. The reason for failure may be disturbed locomotion “balance” of the horse or due to pain from the hooves. This is obviously …

Läs mer

Strongylus vulgaris: Alternativa metoder till läkemedel för kontroll av parasitsmitta
Eva Tydén, Swedish University of Agricultural Sciences

Projektnummer: H-18-47-389 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Resistance to anthelmintic drugs is a threat to equine welfare. Like antibiotics, is restrictive use of anthelmintics necessary to retain their effectivity. Thus, targeted selective treatment, based on individual deworming, was introduced a decade ago. However, we have shown that the prevalence of, …

Läs mer

Jordartsanpassad strukturkalkning för effektivare fosforretention
ARARSO ETANA

Projektnummer: O-18-23-160 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Växtodling

The purpose of this project is to define the amount of slaked lime needed for a given clay soil. We hypothesise that the amount of slaked lime needed for minimal phophorus loss is dependent on the clay content of the soil. The study will be conducted in a field with a drainage system and measuring …

Läs mer

Forståelse av etiologien bak acquired equine polyneuropathy via studier av Schwanske celle kulturer
siv Hanche-Olsen, NMBU Veterinærhøgskolen

Projektnummer: H-18-47-409 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Acquired equine polyneuropathy (AEP) is a devastating neurologic disease affecting Nordic horses. Characteristic histopathological changes have been shown in the peripheral nerves of horses euthanized due to the disease. These include re- and demyelination as well as hypertrophy of perikaria and …

Läs mer

Hestesektoren i Norge og Sverige: Betydning for miljø, økonomi og lokalsamfunnet
Bjørn Egil Flø, Norsk institutt for bioøkonomi

Projektnummer: H-18-47-403 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

This project will study the social, cultural and economic impact of the equine sector on local development. Furthermore, ti will study the land and resource use of the equine sector and how it co-exist and collaborate with other sector and other land use locally. The starting point for social and …

Läs mer

Säkrad mikrobiell kvalitet hos grovfoder och mjölkråvara för lönsam produktion av långlagrad ost
Åse Lundh

Projektnummer: O-16-20-764 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Mjölk

Increased production and export of products with high added values, e.g. long-ripened hard cheeses, are considered important steps for a positive development of the Swedish dairy sector. Increased investment in Swedish premium cheese will, however, require increased volumes of high quality raw milk …

Läs mer
Prenumerera på vårt nyhetsbrev