Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Marknadsföring och marknadsskapande av ekologisk produktion och konsumtion

Status: Avslutat
Projektnummer: H0731009
Kategori: Research program | Entrepreneurship
Ansökningsår: 2007
Datum för slutrapport: 18 april 2016
Huvudsökande: Susanne Sweet
Organisation: Handelshögskolan i Stockholm
E-postadress: susanne.sweet@hhs.se
Telefon: 08-7369542
Beviljade medel: 410 000 SEK

Målet med denna forskningsstudie är att undersöka aktörsnätverk som antingen möjliggör eller förhindrar grön matkonsumtion med syftet att synliggöra hur grön matkonsumtion produceras. Grunden för studien utgörs av empiriska fallstudier av olika aktörer och aktiviteter inom restaurang och detaljhandel, men också inom frivilligorganisationers arbete. Datainsamling har framförallt skett genom deltagande observation och intervjuer. Resultaten visar att konsumenter formas att ”handla grönt” genom olika marknadspraktiker, samtidigt som de engagerar sig i att forma och agera som medskapandet av marknaden. Studier har även gjorts av studiecirklar där deltagarna lär sig odla och tillaga ekologisk och klimatsmart mat. Forskningen illustrerar hur förekomsten av olika aktörsnätverk kan främja skapandet av hållbar produktion och konsumtion av mat.

Handla grönt: att gemensamt forma miljövänliga matpraktiker inom produktion, marknad och matlagning
Av: Ingrid Stigzelius, doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm
Detta är ett forskningsprojekt som undersöker möjligheter att skapa en miljövänligare konsumtion av mat genom att flertalet aktörer i leverantörskedjan tillgodoser konsumenters olika behov i vardagen och även underlättar för dem att handla grönt. Att köpa, bära hem, tillaga, äta och ta tillvara på mat är en av de mest tids- och energikrävande sysselsättningarna i vardagen. När vi handlar och lagar mat måste vi ta hänsyn till en rad olika faktorer kopplat till det vi äter; smak, hälsa, tradition, miljö, ekonomi och tid. För att hantera detta agerar vi oftast utifrån invanda rutiner och köper det vi är vana vid. När vi emellanåt går ut för att äta, lämnar vi däremot över ansvaret helt på dem som lagar maten när det till exempel kommer till miljö- och djurvälfärdproblem.
Frågan är hur vår relation till maten kan ändras för att göra ett mindre avtryck på miljön, utan att det samtidigt blir alltför krångligt och besvärligt. Det ska vara lätt att göra rätt. Som aktiva medborgare och konsumenter vill vi samtidigt också vara delaktiga i de beslut som fattas och som berör vårt handlingsutrymme. Det blir därmed även viktigt att hitta former genom vilka vi som individer blir mer medvetna och delaktiga i vad det är vi äter, till exempel i form av hur och var maten producerats. I detta forskningsprojekt undersöker vi därför olika aktörer och former av konsumentengagemang på och utanför marknader, som har till syfte att generera gröna värden kring mat. Genom kvalitativa fallstudier får vi i detta projekt följa flera samtida hållbarhetstrender i vårt samhälle, såsom hemleverans av mat och stadsodling. Vi undersöker hur dessa initiativ påverkar våra matpraktiker och konsumtionsmönster. Deltagande observation och intervjuer utgör det huvudsakliga metoderna för datainsamling.
Resultaten från studier inom restaurang- och storhushållssektorn synliggör bland annat upplevda möjligheter och svårigheter med att ställa krav på ekologisk och lokalt odlad mat i offentliga upphandlingar. Inköpare på privata restauranger har oftast en stor kunskap om matens kvalitet och ursprung, vilket dock är svårt att förmedla ut till kund. Maten blir istället allt som oftast anonym då den hamnat på restauranggästernas tallrikar. En del restauranger ser dock en potential att profilera sig genom att erbjuda ekologisk, lokalt producerad och säsongsbetonad mat.
Resultat från studier av utvecklingen av e-handel visar på olika former av respons-strategier hos kunder. Initialt har e-handel upplevts som krångligt då det kräver mer planering, men samtidigt sparar det tid och ger pengar över till annat då man inte köper på sig lika mycket oplanerade varor. Att kunna köpa både ekologiska och konventionella varor tillgodoser olika behov hos olika kunder, medan alla får miljövinster på köpet i form av till exempel mindre utsläpp genom gemensamma leveranser med biogasbilar.
Resultat från studier av civilsamhället visar på försök att dels lära individer att gemensamt odla sina egna ekologiska grönsaker, och dels lära dem att laga klimatsmart mat utifrån olika kriterier och med olika redskap. Att laga eller odla mat tillsammans skapar en känsla av samhörighet med matens ursprung och människorna i sin omgivning. Däremot kan det vara svårt att hantera den egna odlingen fullt ut i vardagen, vilket visar på behov av koordinering med andra konsumenter eller professionella producenter, till exempel genom så kallat Community Supported Agriculture.
Nyttan med denna forskning är att samtidigt som vi utgår från de vardagsproblem och funderingar som konsumenter upplever då de handlar grönt, så antar vi ett systemperspektiv över hur flertalet aktörer gemensamt kan skapa bättre förutsättningar för en miljövänligare matkonsumtion.

 

Antal träffar i projektbanken: 1617

Jordartsanpassad strukturkalkning för effektivare fosforretention
ARARSO ETANA

Projektnummer: O-18-23-160 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Växtodling

The purpose of this project is to define the amount of slaked lime needed for a given clay soil. We hypothesise that the amount of slaked lime needed for minimal phophorus loss is dependent on the clay content of the soil. The study will be conducted in a field with a drainage system and measuring …

Läs mer

Säkrad mikrobiell kvalitet hos grovfoder och mjölkråvara för lönsam produktion av långlagrad ost
Åse Lundh

Projektnummer: O-16-20-764 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Mjölk

Increased production and export of products with high added values, e.g. long-ripened hard cheeses, are considered important steps for a positive development of the Swedish dairy sector. Increased investment in Swedish premium cheese will, however, require increased volumes of high quality raw milk …

Läs mer

Nya mått i aveln för förbättrad fruktsamhet hos nordiska mjölkkor
Britt Berglund

Projektnummer: O-15-20-587 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2015

Mjölk

This project is the Swedish part of the Nordic 4-year project Improving Nordic dairy cow fertility through genetics, the only prioritized research project from Nordic Dairy Cattle R&D, 2015. Research funding is applied for within each country. The focus area of our Swedish part is to investigate …

Läs mer

Filtreringsmetoder för utvinning av växtproteiner avsedda för morgongadens produktion av livsmedel
Marilyn Rayner

Projektnummer: O-17-20-982 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Växtodling

We are facing a protein shift in which a portion of the animal based protein in our diet needs to be replaced by plant proteins to reduce the climate impact from the food sector. Many agricultural by-streams contain high value proteins not used to their full potential. We aim to recover proteins …

Läs mer

Validering av prebiotiska och antioxidanta effekter av vetekli hemicellulosor i bakprodukter
Francisco Vilaplana

Projektnummer: O-17-20-962 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Socker

Wheat bran is the largest by-product of wheat flour production with approximately 300,000 tonnes in Sweden. Bran is mainly used in animal feed, as human digestion is not fully able to absorb it. Wheat bran contains valuable biomolecules, such as dietary fiber (arabinoxylans, AX) and phenolic …

Läs mer

UTVÄRDERING AV EN NY PROFYLAKTISK METOD FÖR ATT MINSKA LIDANDET HOS HÄSTAR MED SOMMAREKSEM
Rickard Ignell, Swedish University of Agricultural Sciences, SLU

Projektnummer: H-17-47-282 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Insect bite hypersensitivity (IBH) associated with Culicoides biting midges is the most common allergic skin disease in
horses, seriously reducing welfare of affected horses. The main symptom is severe pruritus, with risk of self-infected
open wounds. The choice for treatment and prevention of this …

Läs mer

Stallbackskulturer i cyberrymden
Susanna Hedenborg, Malmö högskola

Projektnummer: H-17-47-290 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

The purpose of the project is to analyse stable cultures in cyberspace in Sweden and Norway. In recent years, questions about the welfare of horses have been debated in social media and norms for horse-keeping are created on Internet. In this project, these norms are conceptualised as stable …

Läs mer

Förbättrad arbetsmiljö inom hästnäringen genom nya metoder och verktyg
Cecilia Lindahl, RISE Research Institutes of Sweden

Projektnummer: H-17-47-281 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Although the equine sector in Sweden has gone through an expansion the last decades, the working methods have not changed. Working conditions must be improved to enable the horse industry to offer safe, sustainable and attractive jobs. The aim is to develop methods and tools for work environment …

Läs mer

Förbättrad lönsamhet i veteproduktionen genom förbättrad kvävestrategi
Karin Hamnér

Projektnummer: O-16-20-761 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Växtodling

Using split fertilization of nitrogen (N) in wheat production is today well-established to increase protein content and adjust fertilization. However, deep knowledge and understanding of N uptake and remobilization during late stages of crop development are missing. Moreover, while split …

Läs mer

Utveckling av den didaktiska processen i ridundervisning (Delstudie 3: Ridlärare-Häst)
Charlotte Lundgren, Linköpings universtitet

Projektnummer: H-17-47-278 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

'Work Package 3: Riding Instructor-Horse' is the final part of the project 'Improving Teaching Methods in Riding Education: the Interplay between Rider, Riding Instructor and Horse'. In this project, the Swedish-Norwegian Foundation for Equine Research has previously funded the first two work …

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Namn
E-postadress