Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer
Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer
Status: | Avslutat |
Projektnummer: | H0647160 |
Kategori: | Research program | Horse |
Ansökningsår: | 2006 |
Datum för slutrapport: | 28 juni 2013 |
Huvudsökande: | Ulla Riis |
Organisation: | Uppsala universitet |
E-postadress: | ulla.riis@edu.uu.se |
Telefon: | 018-471 16 69 |
Sammanfattning av slutrapport
Ridlärares pedagogiska praktik – en verksamhetsteoretisk studie
Syftet med arbetet är att beskriva och förstå ridlärares pedagogiska praktik under ridlektioner utifrån den s.k. verksamhetsteorin. Tio ridlärare intervjuades och ett antal ridlektioner observerades. Ridlärarna använder övningar och instruktioner men även hästarna som verktyg för undervisning. Förhållanden som säkerhet och tidsramar påverkar ridundervisningen. Tre verksamhetssystem identifierades som ofta växlade in i varandra under en och samma lektion: Verksamhetssystem med hästfokus – hästens välbefinnande är centralt; med elevfokus – elevernas lärande är i fokus; med o-fokus – lektionens genomförande är ett mål sig. Ridundervisningen skulle kunna utvecklas mer genom pedagogisk och rid-didaktisk utbildning för både nya ridlärare och redan aktiva. En stor utmaning är att utveckla ridundervisningen beträffande förutsättningarna för elevernas lärande utan att ge avkall på hästen och dess välbefinnande.
Populärvetenskaplig sammanfattning
Ridlärares pedagogiska praktik – en verksamhetsteoretisk studie
Under en ridlektion ska läraren förmedla hur eleven ska få hästen att göra olika rörelser samt vilken känsla eleven ska sträva efter. Läraren måste läsa av ryttare och häst samtidigt. Eleven ska lyssna på läraren och koncentrera sig på hästen. Hästen samspelar med ridlärare och ryttare och lyssnar på signaler från båda. Projektets syfte är att beskriva och förstå ridlärares pedagogiska praktik i samband med lektion.
Resultat
En ridlektion är en helhet med samverkande delar, ridläraren, eleverna och hästarna, ett verksamhetssystem. Vissa lärare har hästens välmående i fokus medan andra ser elevernas lärande som det centrala. Ridlärarna urskiljer två elevtyper – de som rider för nöje och de som har ambitioner att tävla. Vissa ridlärare tycker att kommunikationen ska vara kortfattad, man ska lära ut teknik. Andra vill förklara noga och förmedla en ryttarkänsla. Nästan alla ridlärare är överens om att val av hästar och övningsupplägg är centralt. Många regler och förhållanden styr ridundervisningen, t ex säkerhetskrav, tidsramar och föräldraförväntningar. Många ridlärare har egna dåliga erfarenheter av ridlärare med auktoritära krav och militär ordning.
Under en och samma ridlektion kan fler verksamhetsfokus förekomma. När verksamhetssystemet har hästfokus står hästens välmående i centrum; när det har elevfokus vill läraren främst stödja elevernas lärande. När verksamhetssystemet av t ex okunskap eller ointresse går på slentrian, kan man tala om o-fokus.
Motsättningar mellan systemets delar har synliggjorts: (1) Ridläraren vill kommunicera om känsla vid ridning, men saknar ord för det. (2) Ridläraren känner press från föräldrar att barnet får rida samtidigt som hon anser att eleverna behöver både teori och praktik. (3) Ridläraren vill förbättra sin undervisning, men hämmas av traditioner och vanor. (4) Elever som i skolan fått ta ansvar och initiativ möter en ridlektion med föga utrymme för eget agerande.
Teori och metod
Tio ridlärare har intervjuats och deras lektioner har observerats. Teman var kommunikation, känsla och kommunikation om känsla samt ridlärarnas, elevernas och hästarnas roller. Först fick ridläraren berätta om sina intentioner, hur hon ville kommunicera med eleverna. Därefter observerades en lektion för att se processen/handlingarna. I en uppföljande intervju reflekterade ridläraren över lektionen. En analysmodell med ursprung i verksamhetsteorin har använts som synliggör hur delar i en verksamhet samverkar (Engeström 1987).
Slutsatser
Många ridlärare vill arbeta med hästar men brinner inte för undervisning och lärande, ändå strävar de efter god undervisningsmiljö. Att göra motsättningar synliga är viktigt för en fortsatt utveckling av ridlektionsverksamheten. Nya undervisningsmetoder behöver utvecklas, hippologerna är en kategori ridlärare som skulle kunna driva en sådan utveckling. Det är även önskvärt med mer pedagogisk och rid-didaktisk utbildning för både blivande och aktiva ridlärare.
Hästens betydelse framhålls genomgående – utan häst ingen ridundervisning. En utmaning är att utveckla förutsättningarna för elevernas lärande utan att ge avkall på hästen och dess välbefinnande.
Projektnummer: O-21-20-626 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2021
In modern large-scale pig production, first-rate hygienic conditions are necessary to avoid outbreaks of diseases and promote and maintain a good biosecurity, However, evaluation of pen hygiene is highly subjective. The project aims to adapt and evaluate a new method for the standardised measure of …
Läs merProjektnummer: H-21-47-653 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2021
The aim of the project is to characterize genomic diversity and inbreeding, within and between Nordic native horse breeds, with special focus on the Norwegian and Swedish breeds. For this we will use whole genome sequencing of individual and pooled DNA samples. Genomic characterization is an …
Läs merProjektnummer: O-20-23-461 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2020
The purpose of this project is to investigate to what extent substances in algae inhibit microbial methane formation in cows. Several substances, so-called bioactive substances, in red, green and brown algae, have a significant methane reducing effect. These are promising results but in order to …
Läs merProjektnummer: JTI-21-83-613 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2021
For a sustainable food production, the plant nutrients in the food we consume need to be redirected back to agricultural land. Ammonia sanitization is rather new but simple and scalable technology to sanitize waste fractions and have been implemented for decentralized reuse of source separated …
Läs merProjektnummer: JTI-21-83-606 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2021
The overall purpose of the project is to generate a base for recommendations for construction of new subsurface drainage and re-drainage of clay soils in the area Water - resource efficient management. Efficient drainage of arable land is important to increase crop production, to achieve …
Läs merProjektnummer: R-21-47-575 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2021
Decreasing population sizes and risk of accumulation of inbreeding is a challenge for the national Norwegian horse breeds; the Dole, the Fjord and the Nordland/Lyngen. The average breed-specific reduction in covered mares is between 37% and 45%, when comparing the years 2000 to 2009 to the years …
Läs merProjektnummer: JTI-20-83-494 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2020
For sustainable future development, it is essential to recirculate plant nutrients from different parts of society,
especially sewage plants, back to arable land. The aim of the proposed project is to ensure that high-quality fertiliser
products attractive for agricultural use are produced from …
Projektnummer: O-20-20-472 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2020
Cereal production is limited by many different factors. Leaf diseases are often well known, while diseases on roots are more difficult to identify. Root diseases are often caused by oomycetes, fungus-like microorganisms that live for years in soil and on old root debris, parasitizing the roots of …
Läs merProjektnummer: O-18-21-152 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018
This project aims at investigating the relationship between animal health and fertility, productivity in terms of milk yield and the economic outcome of dairy farms, and to investigate the conditions under which farms can succeed in combining profitability with high animal health standards.
There …
Projektnummer: JTI-20-82-482 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2020
Heat stress is expected to be of major concern in Swedish animal production systems in the future. The air temperatures in parts of Sweden are expected to correspond to today's temperatures in southern Europe, where livestock experience heat stress today. Excessive thermal load affects the welfare …
Läs mer