Stiftelsen lantbruksforskning

Lantbruks- och trädgårdsföretagarnas egen forskningsstiftelse finansierar behovsdriven forskning för svenska förhållanden.
Läs mer

Test och utvärdering av ett digitalt utbildningskoncept till nytta för Sveriges fjäderfäbransch.

Status: Avslutat
Projektnummer: R-19-62-181
Kategori: Regional R&D-collaboration
Ansökningsår: 2019
Datum för slutrapport: 29 januari 2021
Huvudsökande: Helene Oscarsson
Organisation: Vreta Kluster AB
E-postadress: helene.oscarsson@vretakluster.se
Telefon: +46703197643
Beviljade medel: 250 000 SEK

The Swedish poultry industry have been in a major scaleup phase during the last decades, not least in the region of Östergötland. To be able to continue this growth, the industry needs more staff and more young employees with the right competence with the ambition to work in the poultry sector. The need for educational material adapted for different target groups, can be found at all levels in the value chain, eg vocational students, university students farmers, new employees and officials.

The Dutch Poultry Expertice Centre, a partnership between the Dutch poultry industry, universities and government, recently presented a digital educational platform with several modules for education within the poultry sector.

Within the project that we are planning now, the aim is to test and evaluate if and how the Dutch digital education platform could be modified and used to meet the need for educated staff for the Swedish poultry industry.

Fjäderfäbranschen har haft en markant utveckling i Sverige de senaste årtiondena, inte minst i Östergötland. För att möjliggöra fortsatt tillväxt behövs det mer personal och fler unga med rätt kompetens som söker sig till branschen. Behovet av målgruppsanpassat utbildningsmaterial om fjäderfä finns längs hela kedjan för såväl gymnasieelever och universitetsstudenter, som för producenter, för nyanställda och för myndighetspersoner.

I Nederländerna finns Poultry Expertice Centre, en utvecklingsplattform och partnerskap mellan företag, myndigheter och utbildningsinstitutioner inom fjäderfäsektorn. De har nyligen upprättat en digital utbildningsplattform med en stor samling utbildningsmoduler kring fjäderfä.

I det projekt vi nu planerar är avsikten att testa och utvärdera hur den Nederländska digitala utbildningsplattformen skulle kunna anpassas och användas för att tillgodose behovet av utbildad personal till den svenska fjäderfäbranschen.

Inom fjäderfäsektorn i Sverige finns ett stort behov av utbildning kring fjäderfä för såväl studenter som för producenter, nyanställda och myndighetspersoner. Målet med projektet var att utvärdera en nederländsk webbutbildning om fjäderfä för att se om den skulle kunna utvecklas till ett utbildningsverktyg för Sveriges fjäderfäbransch. Syftet var att öka och stärka fjäderfäutbildningen inom alla led i sektorn samt att få fler unga att söka sig till branschen. Utbildningen fick generellt ett bra betyg och hade ett upplägg där information och bilder varvades med frågor på ett trevligt sätt. Efter att en kostnadskalkyl tagits fram för översättning och anpassning till svenska förhållanden, konstaterades dock att detta i dagsläget tyvärr var för dyrt att genomföra. Då digitala kurser generellt ansågs värdefulla för näringen, är rekommendationen att man bör försöka hitta andra digitala utbildningsverktyg eller koncept för att tillgodose fjäderfäsektorns olika utbildningsbehov.

DIGITAL UTBILDNING OM FJÄDERFÄ GILLADES AV STUDENTER OCH BRANSCHAKTÖRER
Kan en nederländsk webbutbildning om fjäderfä komma till nytta även för vår svenska fjäderfäbransch? Hur passar den studenter och andra inom branschen såsom äggproducenter, djurskötare, nyanställda och myndighetspersoner? Dessa frågor ville vi försöka få svar på och startade därför detta samarbetsprojekt mellan Vreta Kluster och HIR Skåne.

Inom fjäderfäsektorn i Sverige finns ett stort behov av utbildning om fjäderfä för såväl studenter som för producenter, djurskötare, nyanställda och myndighetspersoner. I Nederländerna har man upprättat en digital utbildningsplattform med en stor samling utbildningsmoduler kring fjäderfä. Idag används utbildningen bland annat till alla fjäderfästudenter vid universitet och yrkeshögskolor i Nederländerna, och varvas med praktiska övningar och uppgifter i stallmiljö.

Målet med projektet var att utvärdera den nederländska webbutbildningen för att se om och hur den skulle kunna utvecklas till ett utbildningsverktyg för Sveriges fjäderfäbransch. Syftet var att öka och stärka fjäderfäutbildningen inom alla led och att få fler unga att söka sig till branschen.

För att försöka ta reda på detta lät man två grupper testa olika delar av utbildningen och sedan svara på ett antal frågor om den. Den ena testgruppen var husdjursagronomstudenter vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och den andra testgruppen bestod av olika aktörer inom fjäderfäbranschen såsom äggproducenter, rådgivare, säljare, unghönsförmedlare med flera.

Utbildningen fick generellt ett bra betyg från både studenter och branschaktörer. Deltagarna tyckte att den hade ett bra upplägg där information och bilder varvades med interaktiva frågor eller uppgifter på ett trevligt sätt. Upplägget passade studenterna särskilt bra där alla var mycket nöjda med den och gärna såg mer liknande delar i sin övriga undervisning. Även många branschaktörer var nöjda men här var bedömningen lite mer varierad då en del tyckte att innehållet var för allmänt och en del tyckte det var lite för detaljerat.

För att utbildningen ska fungera att använda på ett bra sätt i Sverige skulle den behöva anpassas till svenska förhållanden och översättas till svenska. Förlaget Roodbont Publishers, som äger webbutbildningen, tog fram en kostnadskalkyl för detta. Baserat på den kunde man dock konstatera att det i dagsläget tyvärr var alldeles för dyrt för att genomföra. Utöver själva engångskostnaden för arbetet med anpassning och översättning på drygt 800 000 kr, skulle man behöva betala en licenskostnad på drygt 300 000 kr per år för att få fortsatt tillgång till materialet. Detta är tyvärr inte en rimlig kostnad att få fram inom fjäderfäsektorn i Sverige i dagsläget.

Hur ska man gå vidare nu då? Man kunde konstatera att både näringen och studenter inom sektorn uppskattade formatet med digital utbildning. Därför är vår rekommendation att man bör arbeta vidare med att försöka hitta andra digitala utbildningsverktyg eller koncept för att försöka tillgodose det utbildningsbehov som finns inom fjäderfä. Situationen vi har just nu i världen med Covid-19 som kraftigt begränsar möjligheten till vanliga möten och utbyten, visar ytterligare behovet av möjlighet till utbildning på distans både inom näring och skolverksamhet.

 

Antal träffar i projektbanken: 1676

Förbättrad utvärdering av officiella fältförsök genom bildanalys av drönarfoton med maskininlärning
Aakash Chawade

Projektnummer: O-20-23-462 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2020

Crop production
Energy and biomass

The goal of the project is to digitize the data from the Swedish official field trials through automated estimates of important traits such as germination, growth, resistance, maturity and the effect of plant protection products. The purpose is to streamline and improve scoring of both diseases but …

Läs mer

Fullständiga växthusgasbudgetar för odlade mulljordar skapar underlag för klimatsmarta åtgärder
Achim Grelle

Projektnummer: O-18-23-169 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Växtodling
Energi & biomassa
Kött
Mjölk

Conventional technology is virtually unable to measure complete GHG budgets of drained organic soils, which may provide misleading results. So, global estimates of GHG emissions are based on coarse assumptions that don’t take into account the complexity of agroecosystems. Better data are needed for …

Läs mer

Mjölkfettsyror - verktyg för att hitta kor med ökad risk för ämnesomsättningssjukdomar och reproduktionsstörningar
Kjell Holtenius

Projektnummer: O-19-20-306 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2019

Milk

The overall objective of this project is to create milk biomarkers based on specific milk fatty acids for identification of cows with reproductive disorders and metabolic disturbances. Milk will be analysed by Fourier-transform mid-infrared technology. An important value of this project for the …

Läs mer

Forståelse av etiologien bak acquired equine polyneuropathy via studier av Schwanske celle kulturer
siv Hanche-Olsen, NMBU Veterinærhøgskolen

Projektnummer: H-18-47-409 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2018

Acquired equine polyneuropathy (AEP) is a devastating neurologic disease affecting Nordic horses. Characteristic histopathological changes have been shown in the peripheral nerves of horses euthanized due to the disease. These include re- and demyelination as well as hypertrophy of perikaria and …

Läs mer

Vattenstress och sensorstyrd kvävegödsling: utveckling av beslutsstöd för bättre synergier mellan vatten- och kvävestatus
Bo Stenberg

Projektnummer: O-19-20-319 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2019

Crop production
Energy and biomass

This project aims to modify existing sensor systems for adapted nitrogen fertilization to consider water stress at
supplementary fertilization in cereals. Different approaches to consider sensor data and soil information will be tested
in field trials. Current commercial systems interpret water …

Läs mer

Cannabinoider – Säkert foder, ren sport och framtida potential till häst
Matilda Lampinen Salomonsson, SVA

Projektnummer: H-19-47-486 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2019

Cannabinoids have potential to induce analgesia and muscle relaxation which would be beneficial for equine practice. Today there is no drug labelled for veterinary use containing these cannabinoids, but there are some herbal oil products which unofficially have been reported to be used in horses, …

Läs mer

Utveckling av den didaktiska processen i ridundervisning (Delstudie 3: Ridlärare-Häst)
Charlotte Lundgren, Linköpings universtitet

Projektnummer: H-17-47-278 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

'Work Package 3: Riding Instructor-Horse' is the final part of the project 'Improving Teaching Methods in Riding Education: the Interplay between Rider, Riding Instructor and Horse'. In this project, the Swedish-Norwegian Foundation for Equine Research has previously funded the first two work …

Läs mer

Validering av prebiotiska och antioxidanta effekter av vetekli hemicellulosor i bakprodukter
Francisco Vilaplana

Projektnummer: O-17-20-962 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Socker

Wheat bran is the largest by-product of wheat flour production with approximately 300,000 tonnes in Sweden. Bran is mainly used in animal feed, as human digestion is not fully able to absorb it. Wheat bran contains valuable biomolecules, such as dietary fiber (arabinoxylans, AX) and phenolic …

Läs mer

Säkrad mikrobiell kvalitet hos grovfoder och mjölkråvara för lönsam produktion av långlagrad ost
Åse Lundh

Projektnummer: O-16-20-764 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2016

Mjölk

Increased production and export of products with high added values, e.g. long-ripened hard cheeses, are considered important steps for a positive development of the Swedish dairy sector. Increased investment in Swedish premium cheese will, however, require increased volumes of high quality raw milk …

Läs mer

Tidiga larm om produktionsstörningar för snabbare åtgärd och minskade förluster i grisföretag
Fernanda Cetrangolo Dórea

Projektnummer: O-17-20-978 • Status: Pågående • Ansökningsår: 2017

Kött

Disease and production disturbances in a herd are often silent, and may cause major losses if they remain undetected. Continuous analysis and monitoring of data already recorded at the farm level can improve profitability. This project will develop methods for monitoring trends in production and …

Läs mer
Prenumerera på vårt nyhetsbrev