Mathildahollertz

Mathilda Hollertz blir ny vd på Stiftelsen Lantbruksforskning

Styrelsen för Stiftelsen Lantbruksforskning har utsett Mathilda Hollertz till ny vd.

– Det gläder oss att kunna välkomna Mathilda till Stiftelsen Lantbruksforskning. Hon får nu uppdraget att tillsammans med forskningsexperterna på kansliet arbeta med att utveckla stiftelsens finansiering och samarbeten, säger Lena Åsheim, Stiftelsen Lantbruksforsknings styrelseordförande.

Mathilda Hollertz är 31 år och utbildad livsmedelsagronom. Hon har en gedigen lantbruksbakgrund med kunskap om det gröna näringslivet och kommer senast från Gröna arbetsgivare där hon arbetat med public affairs.

– Lantbruket spelar en stor roll för att lösa många av samhällets utmaningar och forskning är avgörande för att näringen ska vara konkurrenskraftig och ligga i framkant. Jag ser verkligen fram emot att arbeta för att stiftelsen bidrar till de bästa förutsättningarna för lantbruket, säger Mathilda Hollertz.

Tillträde sker den 1 december.

Om Stiftelsen Lantbruksforskning

Stiftelsen Lantbruksforskning är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse. Genom stiftelsen tar lantbrukarna ansvar för finansieringen av svensk lantbruksforskning. Det stöder en hållbar utveckling av det svenska lantbruket. Läs mer på lantbruksforskning.se

Vid frågor kontakta styrelseordförande Lena Åsheim, 070–8212150.

Mjolkglas Haller Glass 1587258 1920

Ny forskning om produktion och konsumtion av mjölk

Nya resultat visar bland annat att näringstäthet är en lämplig indikator i livscykelanalyser, gårdar med idisslare bidrar med ekosystemtjänster, vidare att mjölkgårdar har högre kolinlagring i jordarna än andra driftsinriktningar och fodereffektivitet är ett säkrare mått för att minska klimatpåverkan än metanutsläpp vid avel på mjölkkor.

Vinter Gård Åkrar Istock 1193328082

40 miljoner till behovsdriven lantbruksforskning

Stiftelsen Lantbruksforskning delar ut strax under 40 miljoner kronor till 14 projekt i 2023 års öppna utlysning inom livsmedel samt klimat och miljö. Forskningen syftar till konkret nytta, ökad konkurrenskraft och lönsamhet för Sveriges lantbrukare.

Faltforsok

Bättre förmåga till svensk livsmedelsförsörjning med ökad finansieringen av fältförsöken

Stiftelsen Lantbruksforskning höjer nu basfinansieringen till Sverigeförsöken från 10 miljoner till 12 miljoner kronor per år under sex år, vilket möjliggör större fokus på svenska växtodlingsförhållanden och utvecklingen av svenskt lantbruk i en orolig värld.