I en avslutad studie (nr 948913) upptäckte forskarna att äldre män som intog mycket mjölkfett vägde mindre, hade smalare bukomfång och en bättre fettsammansättning i blodet jämfört med män som intog en mindre mängd mjölkfett. Studien visade också att kolesterolvärdena hos ungdomar var lägre hos de som konsumerade mycket mjölkfett jämfört med de som åt mindre mängder. Projektet har finansierats av Stiftelsen Lantbruksforskning.
För mer information: Bengt Vessby, Inst för geriatrik, Uppsala universitet, tel 018-177000.
Denna sida är uppdaterad den 23 April 2008
|
|
Inga inlagda